Příčiny bolestí zad

Osou a oporou zad je páteř. Ta je složena z kostí (obratle), měkkých tkání (ploténky, vazy, šlachy) a v páteřním kanálku je umístěna mícha, ze které odstupují nervy.

Podíváme-li se na jednotlivé „materiály“, zjistíme, že (podle čínské medicíny) za stav kostí a míchy odpovídají ledviny, za stav měkkých tkání játra.

To je možná jeden z důvodů, proč na záda má nepříznivý vliv chlad (ledviny ho nemají rády) a stres (ten zase těžko zvládají játra).

Oslabením ledvin nebo jater se tak člověk stane náchylnější k bolestem zad a naopak, přetěžování páteře, stres, chlad,… namáhají a vysilují játra a ledviny a mohou časem přivodit i jejich nemoc.

Více o tom, jak posílit jednotlivé orgány i o jejich vztazích najdete v e-booku Na nemoce přes emoce.

Lokalizace

Bolesti zad lokalizujeme na oblast krční páteře (šíje a ramen), které se mohou projikovat do hlavy nebo do horních končetin (brnění prstů, tenisový loket, karpální tunel,…), bolesti hrudní páteře, kde mohou simulovat bolesti na hrudi a dechové potíže, bolesti bederní oblasti a křížové kosti, které mohou vystřelovat do dolních končetin a problémy s kostrčí, které odpovídají za poruchy svěračů a nebo třeba za ženskou neplodnost.

Poruchy páteře mohou ovlivňovat i vnitřní orgány a psychiku. Pokud vás zajímá podrobný rozpis funkcí jednotlivých obratlů na fyzické i duševní funkce těla, klikněte ZDE.

Příčiny

Příčinou bolesti zad bývá kromě úrazu nejčastěji trvalé přetížení (ať už fyzické nebo psychické – svaly podél páteře velmi akčně reagují na jakékoliv napětí a stres), nedostatek nebo nadbytek pohybu (naší populaci hrozí spíš nedostatek pohybu, ale nadmíra sportu nebo třeba celodenní házení lopatou také není pro naše záda to pravé ořechové), nadváha, nevhodný pohybový stereotyp (sezení s nohou přes nohu,…).

Toto vše narušuje proud energie jak v hlavním páteřním kanálu, tak v meridiánech procházejících oblastí zad.

Zkráceně řečeno – svalový korzet, který drží páteř ve vzpřímené poloze nesmí být ani příliš uvolněný, ani stažený v křeči. Jen pevné a přitom vláčné svaly umožňují krvi přinášet do svalů kyslík a výživu a odvádět odpadní látky.

Ať už máme pohybu moc nebo málo, nebo je zcela nevhodný, svaly musíme udržet pružné – pomoci nám může třeba tento fyzioterapeutický program.

Kromě prochladnutí, namožení a stresu mohou bolesti zad způsobovat i nemoci. K těm nejběžnějším patří vadné držení těla, skoliózy, kyfózy, osteoporóza, výhřez meziobratlové ploténky, ústřel neboli ischias, Bechtěrevova choroba, Scheuermannova choroba a další.

Vadné držení těla (VDT), skolióza, hyperkyfóza, Scheuermannova nemoc

Vadné držení těla je „pokroucený“ nebo příliš uvolněný postoj, při kterém páteř opisuje buď oblouky do stran (základ budoucí skoliózy) nebo jsou přílišná jinak fyziologická prohnutí páteře dopředu a dozadu (základ „kulatých zad“ – hyperkyfózy a vyšpuleného bříška – hyperlordózy).

Dokud je majitel daných zakřivení schopný vlastní silou oblouky vyrovnat, jedná se o vadné držení těla. V okamžiku, kdy jsou oblouky fixované, mluvíme o skolióze, hyperkyróze,…

V případě „kulatých zad“ je nutno brát v úvahu možnost Scheuermannovy choroby. Jestli to je nebo není se pozná podle rentgenu. Scheuerman se rozvíjí v době růstu (dětství, adolescence) a v té době téměř nebolí, zato zanechává trvalé následky na tvaru obratlů. V dospělosti dokáže potrápit (kdo ho má, ví o čem je řeč 🙂 ).

Páteř je osou těla, osou našeho života.

Její pokřivení ukazuje na cosi „pokřiveného“ v našem přístupu k životu.

VDT se často objevuje u dětí při nástupu do školy a potom v pubertě – jsou to pro ně náročná období a ony se s nimi musí „srovnat“. Pokud ale cítí nesplnitelná očekávání druhých, jsou na ně kladeny přehnané nároky, nebo naopak nemají „nikoho v zádech“, necítí oporu, může snadno dojít k rozvoji VDT.

Řešením je jednak cvičení k posílení svalového korzetu, který podrží obratle ve správné pozici, jednak uvědomění si své jedinečnosti – nehrbit se před životem, nekličkovat, stavět se k výzvám čelem, vytvořit si dostatek životního prostoru a nenechat se přetížit, udundat.

Morbus Scheuermann se projevuje nejčastěji v oblasti hrudní páteře. V hrudi sídlí srdce, symbol lásky, přijetí. Deformací obratlů a plotének vznikají tzv. Schmorlovy uzly, které daný úsek páteře částečně znehybní. Oblast symbolizující lásku je „tuhá“, není v ní pohyb, posun kamkoliv. To vše se děje v době růstu a dospívání – v době, kdy se mladý člověk musí vypořádat se spoustou změn a nutně potřebuje přijetí a lásku. Je na nás, dospělých, abychom mu ji poskytli a také abychom ho naučili mít rád sám sebe a bezezbytku se přijímat.

Pomocí nám může být „postoj krále/královny“.

Je to jednoduché cvičení, které neublíží 🙂 .

Několikrát za den si uvědomte, že jste král/královna svého života, vzpřimte se, vytáhněte hlavu do výšky a připomeňte si, že jste jedineční a cokoliv vás v životě potkává je vám k prospěchu.

Pokud jste ochotní do sebe investovat více času a energie, než jen občasné vyrovnání, můžete postoj krále/královny doplnit cvičením, stačí denně několik minut, ale vysledky jsou znatelné.

Ústřel neboli ischias

Typická pro ústřel je ostrá, vystřelující bolest ve spodní části zad, která postiženému brání v pohybu.

Poslední kapkou v příslovečném poháru pro rozvoj ústřelu bývá působení vlhka a chladu, zvednutí těžkého břemene, nesprávně provedený předklon. Skrytou příčinou je oslabení ledvin, které se projevuje právě slabostí celé oblasti beder.

Úlevu přinese prohřátí suchým teplem a jemné promasírování kosti křížové (a v její blízkosti umístěných akupunkturních bodů).

Použít můžeme i některý další recept uvedený níže.

V psychosomatické rovině znamená ústřel dost tvrdé a bolestivé zastavení v pohybu. Možná ten pohyb není správným směrem, možná je třeba se v životě zastavit, přehodnotit priority a vykročit znovu, rozvážněji a lépe.

Více informací o tom, jak snížit akutní bolest zad najdete ZDE.

Výhřez meziobratlové ploténky

Toto je už opravdu problém. Meziobratlová ploténka se vysunula ze svého lůžka a tlačí na nerv vycházející z meziobratlového prostoru. Stav provázejí silné bolesti a může se přidat ochrnutí nohy nebo alespoň změny citlivosti (brnění, pálení, vystřelování bolesti,…).

Výhřez nás už opravdu jednoznačně zastaví.

Velkou roli hraje velikost výhřezu a směr, kterým se ploténka vydala „na cestu“. Někdy může dokonce dojít k prasknutí ploténky a vylití jejího obsahu.

Výhřez je nejčastěji důsledek rychlého, škubavého pohybu (uklouznutí na ledovatce,…), přetížení (zvednutí břemene) nebo úrazu.

Některé prameny uvádějí, že více než polovina lidí má tzv. němý výhřez – tedy výhřez ploténky, který se zatím neprojevil a čeká na svoji příležitost.

Výhřez bez výrazného dráždění kořenového nervu nebo neurologických komplikací se léčí konzervativně. Velké, bolestivé, komplikované výhřezy se musí řešit operativně (ale vzhledem k náročnosti operace není zlepšení stavu zaručeno).

Výhřez do 5 mm lze vrátit zpět pomocí třezalkového oleje (více ZDE).

Výhřez ploténky nás upozorňuje na to, že náš dlouhodobý život bez opory se hroutí, že všechno to přetížení už nejsme schopni zvládat.

Bechtěrevova choroba

Bechtěrevova choroba je autoimunitní onemocnění (tělo napadá samo sebe), které se rozvíjí v mladém věku. Projevuje se bolestí bederní páteře, která ustupuje s pohybem. Postupně pohyblivost klesá a v těžkých případech může dojít až k ztuhnutí celé páteře, tzv. bambusová páteř. Nemoc je dlouhodobá a neznáme na ni účinný lék.

Prioritou při léčbě je potlačení autoimunitního zánětu a udržení hybnosti. Bez pravidelného cvičení a režimových opatření se nemocný neobejde.

Jako ostatní autoimunitní onemocnění, i morbus Bechtěrev hodně souvisí s psychikou. Jeho průvodním znakem je tuhost páteře, která brání jakémukoliv pohybu.

Rychlost, s jakou se nemoc rozvíjí, je u každého nemocného jiná a hodně záleží na tom, jestli nemocný „přijme změnu“, kterou mu nemoc do života přinesla (úprava režimu, pravidelné cvičení, …) nebo jestli „ztuhne“ v původním přístupu a nechce nic ve svém životě měnit. 

Osteoporóza

Osteoporózaje choroba kostí, která se projevuje řídnutím kostní tkáně, vytvářením pórů, úbytkem vápníku a jiných minerálů.

Příčinou může být podvýživa, nedostatek pohybu, hormonální změny v menopauze,… Projevuje se bolestmi zad, snadnou lomivostí kostí, zmenšením tělesné výšky, zmenšenou pohyblivostí a vytvořením hrbu.

Jak na osteoporózu

Předcházet osteoporóze nám pomáhá dostatek pohybu (pracující svaly zajišťují dobré prokrvení a přísun živin a svým pohybem namáhají kosti, které se snaží zůstat silné a pevné – tělo je moudré .

Dalším faktorem je dostatek vápníku. Obecně je za zdroj vápníku považováno mléko a mléčné výrobky (názory na jeho prospěšnost se ale různí).

Nezanedbatelným zdrojem vápníku je také černý sezam – namočte denně 1 lžičku černého sezamu do 0,5 dci vody, nechte 15 minut bobtnat, slijte, dobře rozžvýkejte a snězte. Chuťově je to dobré a ještě pokryjete spotřebu vápníku .


Pro dnešek je informací už dost 🙂 . A to jsem vynechala úrazy páteře, žeber, měkkých tkání, podvrtnutí obratlů, fraktury pánve, … a mnoho dalších radostí 🙁 .

Musíme si něco nechat také na další články.

Pokud chcete vědět víc už teď, objednejte si můj fyzioterapeutický program Zdravá záda – život bez bolesti. Obsahuje kromě cvičebních jednotek i eBook plný informací.

Pokud vás článek zaujal, těší mě to. K odběru dalších článků se můžete přihlásit ZDE.


Fotografie pocházejí z vlastního archivu, obrázky jsou přejaté z webu Krajské nemocnice Tomáše Bati ve Zlíně.

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů