Bolest

question-mark-460868_640

Bolest – kdo z nás by ji neznal? Provází naše životy od začátku do konce. Většinou ji vnímáme jako něco negativního a nežádoucího, ale opak je pravdou. Bolest je varovná kontrolka organismu, která spustí ve chvíli ohrožení a umožní nám tak včas reagovat na problém.

Pokud bychom měli popsat bolest, určitě bychom se neshodli. Existuje mnoho typů bolestí, protože bolest je syndrom, který nás upozorňuje na mnoho různých potíží.

Rozlišujeme bolest ostrou i tupou, bodavou, píchavou, rozpínavou, pulzující, bolest jako tlak, bolest snesitelnou i nesnesitelnou,…

Pro správné určení problému, na který nás bolest upozorňuje, musíme zhodnotit typ bolesti, její lokalizaci, intenzitu, reakci na dotyk (bolest z plnosti škodliviny na sebe nenechá sáhnout, bolest z nedostatku má ráda dotyk), reakci na teplo nebo chlad, reakci na pohyb nebo odpočinek, a spoustu dalších faktorů.

Obecně můžeme říci, že bolesti z nedostatku (energie, výživy,…) jsou spíše mírnější, tupé, vyžadují dotyk, zmírní je odpočinek (př. bolest hlavy z vyčerpání).

Bolesti z nadbytku škodliviny jsou spíše silnější, ostré, nemají rády dotyk, uleví jim pohyb (př. přejezení a následná nevolnost, bolesti hlavy při viróze,…).

Bolesti z chladu poleví po zahřátí (př. zatuhlá šíje s bolestí hlavy a ramen).

Bolesti, kde se kumuluje energie a její přetlak vyvolává horkost potřebují chlad (př. vymknutí kloubu, záněty,…).

Psychosomatika

Bolest nás také může upozorňovat na naše duševní a emocionální potřeby a problémy.

Akutní bolest

Akutní bolest je často projevem pocitu viny a formou trestu za domnělý či skutečný prohřešek. Vzpomínám si, jak jsem jednou jela na víkend na jakési školení a v autobuse mě silně rozbolela hlava. „Ach ne, migrénu ne. Tu si teď nemůžu dovolit.“

Zamyslela jsem se – bolí mě silně a akutně pravá polovina hlavy. Akutní bolest – trest za vinu. Pravá polovina hlavy – ženská část světa. „Proti jaké ženě jsem se provinila a teď se za to trestám? Aha, malá dcerka ráno žadonila, abych nikam nejezdila, že se jí bude stýskat. Ale já jsem odjela – jsem špatná matka a potřebuji potrestat.“

Než jsem dojela do cíle, hlava mě bolet přestala. V tomto případě stačilo si uvědomit příčinu a následek zmizel sám, často to ale tak jednoduché není.

A co vy, také byste mohli uvést podobný příklad? Věřím, že ano.

Chronická bolest

Chronická bolest je voláním po lásce, pochopení a pozornosti. Projevem touhy po přijetí a pocitu bezpečí.

Když se něco, třeba bolest, dlouhodobě domáhá naší pozornosti, tak se jí ji také většinou dostane.

Chronické bolesti bývají mírnější než akutní, ale o to vytrvalejší. Příkladem může být třeba bolest kyčle u mé klientky. Dlouho zvažovala změnu zaměstnání, bála se odejít z jistoty zaměstnání do nejistoty podnikání, až nakonec se rozhodla a ten důležitý krok udělala (všimněte si krok = kyčel).

A co myslíte, jak to dopadlo? Pokud hádáte, že ji kyčel přestala bolest, máte pravdu. A nejen to – snížil se jí vysoký krevní tlak a lehce shodila pár kilo nadváhy (prostě už nebyla pod tlakem a nepotřebovala kolem sebe stavět ochranný val – ale o tom v dalších článcích).

Bolest hlavy, břicha, kloubů

Bolest může být lokalizována na mnoho míst a my se v dnešním článku zaměříme na bolest hlavy, břicha a okrajově hlavních kloubů.

Příště se budeme věnovat bolestem zad a s nimi spojeným nemocem (skolióza, ischias, výhřez ploténky, Bechtěrevova choroba, osteoporóza,…), ale také dysbalanci v „podvozku“ (pánvi) s bolestmi kyčlí a také se podíváme blíž na vbočený palec – hallux valgus. Už se těším.

A nyní zpět k dnešnímu plánu.

Bolest hlavy

Rozlišujeme bolesti hlavy jako takové a bolesti hlavy způsobené jiným onemocněním (např. virózou, vadným držením těla,…). Těmi druhými se nebudeme příliš zabývat, zmizí samy po odstranění příčiny.

Primární bolesti hlavy můžeme dělit na bolesti z nadbytku a z nedostatku. Mezi bolesti z nadbytku patří například bolesti vázané na stres a stravu.

Stres zatěžuje játra, jaterní energie se vzedme a zasáhne hlavu. Bolest je silná, často pulzující, rozpínavá. Může být provázena nevolností a zvracením. Podobné je to i s bolestí hlavy, která je reakcí na množství nebo skladbu stravy. Jejím vlivem dojde k zablokování toku energie a její „přetlak“ v určitém místě se opět může projevit bolestí hlavy.

Bolesti „z nadbytku“ jsou silné, ale mají kratší trvání, než bolesti z nedostatku.

Bolest z nedostatku je mírnější, zato trvalá. Může to být i roky trvající pocit tlaku, otupělosti, prázdnoty v hlavě, či dokonce „bolest mozku“ – bolí i přemýšlet.

Tyto bolesti se horší s únavou, zlepší je odpočinek. Nejčastěji jsou důsledkem vyčerpání, přepracování, nevyváženého životního stylu.

Co s bolestí hlavy?

Bolesti z nadbytku

gb20

Rozproudit energii můžeme pomocí akupresury bodu Zusanli (ST 36)  a bodu Fengchi (GB 20). Kromě Fengchi  můžeme pomačkat celou lineu nuchae (spodní hranu lebky v zátylku) a promasírovat si krční svaly „králičím hmatem“ (prsty z jedné strany krku zezadu, palec z druhé a svíráním prstů a palce k sobě mačkáme svalovinu zátylku – jako když králičí maminka nosí mládě v tlamičce).Při prochladnutí (nadbytek chladu) v oblasti šíje pomůže prohřát zátylek bylinkovým polštářkem nebo polštářkem naplněným solí (více v článku Bolesti zad).

Protože hlava má svoji projekční plochu na palcích nohou i rukou, můžeme její bolest zmírnit ostrým tlakem (např. nehtem) na vrch bříška palce.

Odvážnější mohou využít síly česneku a natřít si pod nos pastu z rozmačkaného stroužku (pozor na reakci kůže, pokožka obličeje je jemná a česnek v tomto podání poměrně agresivní).

Bolesti z nedostatku

Nejčastěji se jedná o vyčerpání energie, krve (její výživnosti) a životní síly (esence) ukryté v ledvinách.

Při vyčerpání energie (například po dlouhém soustředění se, učení, práci na PC,…) je nejjednodušší formou pomoci odpočinek. Zavřít oči, odpočinout si a nejlépe dobře se vyspat – a je po bolesti 🙂 )

Při bolesti z nedostatku krve je to už trochu složitější. Krev roznáší po těle výživu a kyslík a pokud není dostatečně „výživná“ (ať už v důsledku anémie či jen prostého vyčerpání náročným způsobem života nebo v důsledku potlačených emocí) nemá hlava výživu a bolí. Bolest z nedostatku krve poznáme podle toho, že se horší s postupujícím dnem (odpoledne a večer), ale poleví v leže (krev do hlavy lépe nateče).

Bolesti hlavy v důsledku anémie vyřešíme doplněním železa. Kvalitu krve zlepší bylinné směsi čínské medicíny. My můžeme přispět změnou životního stylu – více odpočinku, kvalitní strava, více vnitřního klidu a vystříhat se činností, při kterých se zpotíme (sport, namáhavá práce,…pot stejně jako krev jsou tělní tekutiny a navzájem se ovlivňují).

Vyčerpání esence ledvin se řeší nejhůř. Udržet hladinu esence nebo zpomalit její úbytek je možné pravidelným cvičením Tai Qi nebo Qi Kungu.

Posílit ledviny můžeme kromě bylin používáním tmavě modré nebo černé barvy (povlečení, …), dostatkem spánku (ledviny jako jinový orgán regenerují v noci) a z potravin jádry vlašských ořechů (stačí 5 ks/den), houbami reishi, a cordyceps, dále ženšenem nejlépe v kombinaci se zelenými potravinami (výhonky ječmene, pšenice, řasy chlorela, spirulina) aby nedošlo k přílišnému zahřívání organismu. Ledviny souvisejí se strachem, je dobré vyvarovat se všeho, co nás straší (od hororů po lekání).

Bolesti břicha

Mohou mít různý původ.

Na občasnou bolest nebo nevolnost můžeme zkoušet různé rady, ale déletrvající, prudké, silné bolesti a bolesti, při kterých ztvrdne břicho patří IHNED do péče lékaře.

Bolesti žaludku

Pravidelné bolesti po jídle mohou ukazovat na vředovou chorobu. Tady je na místě vyšetření u lékaře (i bolesti na lačno mohou ukazovat na vředy).

Bolesti, které se objeví vyjímečně – z nadměrného nebo nevhodného jídla – pomůže řešit hořké (stahuje dolů = podpoří trávení, např. Becherovka, Fernet – jen šťopičku, ne láhev 🙂 ) , pro abstinenty žaludeční kapky nebo třeba čaj s pelyňkem, dále – odvar z máty, kmínu, bobkového listu, fenyklu, estragonu, majoránky.

Koliku a nadýmání zmírní čaj ze skořice, zázvoru, heřmánku nebo fenyklu + teplé na břicho (pozor, neplést koliku a „zaražené větry“ s akutním zánětem slepého střeva – ten patří ihned do péče lékaře!)

Bolesti z nadměrného příjmu studeného, které zachladí žaludek (ledové pití, zmrzlina,…) ohřát teplým pitím, obkladem,… a tím podpořit činnost žaludku.

Bolesti v pravém boku (při negativním nálezu na játrech a žlučníku) – čaj ze 4 dílů kořene kozlíku lékařského + 3 díly listů máty peprné + 3 díly listů meduňky lékařské + 2 díly okvětních plátků tmavočervené růže + 1 díl pelyňku pravého. 1 lžíci směsi dáme do ½ l vody, povaříme 3 minuty a ihned scedíme. Pijeme po lžičkách nalačno 4 dny, potom je 2 dny přestávka.

Jednou z příčin bolestí břicha a poruch trávení jsou obavy, které blokují volný průchod energie a to způsobuje nechutenství, říhání až zvracení. Jak uvolnit blok jater je podrobněji popsáno v eBooku Na nemoce přes emoce.

V mentální rovině je dobré si uvědomit, co nemůžeme strávit, kdo nebo co nám leží v žaludku.

Bolesti kloubů

Bolesti kloubů jsou různého původu a různé lokalizace. Jejich popis by vydal na víc, než jeden článek a proto jen v krátkosti.

Obecně platí: klouby horké, podvrtnuté chladit, klouby vrzající, chladné zahřívat.

Výživu kloubů zlepší přípravky se želatinou (Geladrink, Condro,…), ale stejnou službu provede i tlačenka, aspik, sulc, chrupavky kuřat a vepříků, kteří skončili na našem talíři 🙂

Artritida (zánět kloubu) a artróza (opotřebení kloubní chrupavky)

Příznakem jsou oteklé, zdeformované a bolestivé klouby. Příznaky zhoršuje vlhko a chlad.

Pomoci nám může:

Hroznové víno – 5 dní za sebou jíme až 1,5 kg modrého hroznového vína i s peckami a šlupičkami. K tomu vypijeme minimálně 2 litry vody denně.

Celerová šťáva s mrkví – denně vypijeme buď 100 ml čisté celerové šťávy nebo 100 ml šťávy složené za 50 ml celerové a 50 ml mrkvové.

Zábal z pšeničného šrotu – uvaříme do měkka 250 gramů pšeničného šrotu ve 150 ml vody a 150 ml octa. Horkou kaši naneseme tlustě na postižené místo a překryjeme plátnem. Necháme působit 2 hodiny.

Čaj Pu Erh – detoxikuje a rozpouští usazeniny.

Jemná masáž postižených míst.

Pohyb – pomalé cvičení přes mírnou bolest k udržení rozsahu a pohyblivosti kloubů.

Masáž i pohyb způsobí lepší prokrvení a tím i přísun výživy.

Změna životosprávy – každodenní pohyb, úprava hmotnosti (každé kilo navíc klouby zatěžuje), úprava stravy (méně soli, cukru, bílé mouky, uzenin, více kvalitního masa a ryb, zeleniny, ovoce, vlákniny a dostatek tekutin).

Symbolika kloubů

Klouby nám umožňují pohyb – těla i myšlení. Bez nich bychom byli tvrdí (a natvrdlí:-) ), nepružní, rigidní.

Ramena jsou místem, kde začínají ruce a ruse souvisejí s prací. Nejsme-li spokojení s vykonávanou prací, ramena nás na to upozorní.

Lokty dodávají našim rukám ohebnost a symbolizují i pružnost našeho myšlení, schopnost přijímat změny.

Zápěstí je složeno z mnoha spolupracujících kloubků. Pokud místo spolupráce sklouzneme do podřízenosti a ztratíme svoji volnost, ztratíme i volnost pohybu v zápěstí.

Kloubky prstů souvisejí s prací. Rozbolí nás, pokud se cítíme přetížení a zneužívaní.

Kyčle jsou místem, kde vzniká krok. Potíže s kyčlemi nám brání kráčet daným směrem (protože to není to, co bychom v životě chtěli).

Kolena ohýbáme před vítězem. Bolesti kolen souvisejí s neschopností uznat svoji porážku, sklonit se před názory druhých.

Kotníky drží směr naší cesty. Potíže s kotníky ukazují na to, že jsme sešli z cesty, kterou jsme si původně vytyčili.

Palce nohou jsou jako směrovky – ukazují přímo. Vbočený palec nás varuje před kličkováním, uhýbáním z cesty.

Jsem fyzioterapeutka zamilovaná do svého oboru, která vnímá i jeho přesah do celostního pojetí :-). Obdivuji dokonalost a moudrost lidského těla. Ráda zkoumám vztahy mezi hmotou, emocemi a duchem. V souladu s moudrostí tradiční čínské medicíny hledám cesty k pochopení životních úskalí a obnově zdraví a harmonie. Více si můžete přečíst zde >>