Alergie, astma bronchiale, atopický ekzém

Všechny tyto nemoci souvisí s oslabením energie plic a ledvin.

Alergie

Alergie je přehnaná, nepřiměřená reakce organismu na látky, se kterými se běžně setkáváme v našem prostředí. Spektrum projevů alergických reakcí je velmi široké, od prosté rýmy až po anafylaktický šok, který může končit i smrtí.

Astma bronchiale

Astma je chronické zánětlivé onemocnění dýchacích cest, které se vlivem zánětu stanou hyperreaktivními.

V posledních desetiletích se jeho výskyt několikanásobně zvýšil a v Evropě patří mezi nejčastější chronická onemocnění, ale znal ho už starověký lékař Galén.

Diagnostikovatelné je přibližně od 3 let věku, do té doby jsou jeho příznaky vedeny spíše jako důsledek virového onemocnění nebo jako obstrukční bronchitida.

Faktory ovlivňující vznik astma

Příčiny vzniku astma a jeho nárůstu nejsou zcela jasné. Vliv zde má genetika, přítomnost alergie či atopického ekzému v rodině, těhotenství u žen s predispozicí a také vliv okolního prostředí.

Průběh

Onemocnění se projevuje typickými záchvaty dušnosti a obdobími klidu mezi těmito záchvaty. Podle četnosti záchvatů se určuje závažnost onemocnění.

Atopický ekzém

Atopický ekzém, nebo také atopická dermatitida, je zánětlivé onemocnění kůže. Je charakterizováno svěděním a suchostí pokožky, obvykle se projevuje již v ranném dětství.

Novorozené dítě ze sebe vypuzuje „horko“ a to se projeví na pokožce ve formě ekzému. Ten může při správném ošetření kůže během 1 měsíce zcela vymizet (regenerace kožní buňky trvá 28 dní). Použít můžeme např. mast Exomega od A-dermy, která je vhodná i pro kojence (promazávat 3 – 4 x denně, ze začátku může sice vyvolat zhoršení, ale postupně kůži regeneruje a ekzém zmizí).

Při nesprávné péči o problematická místa se ekzém stále opakuje a do hry vstoupí kortikoidy. Jejich vlivem sice ekzém na první pohled ustoupí, škodlivina je však zatlačena hlouběji do těla a projeví se později. Při užívání kortikoidů se u 80% ekzematických dětí do věku 5 let rozvine astma. Ekzém je s ním vnitřně spojen a ve svých projevech se střídají (ustoupí ekzém, ale projeví se astma a naopak).

Obecně je léčba atopické dermatitidy zdlouhavá a obtížná. Vzhledem k délce regenerace kožních buněk trvá vždy nejméně měsíc, než je zřejmě, zda daný lék (mast, postřik, gel, … ) stav zlepšuje nebo zhoršuje.

Psychosomatika

tarragon-208849_640

Všechny 3 nemoci souvisejí s oslabením plic a ledvin. Jejich projevy zhoršuje více faktorů – stres, zátěž tělesná i psychická, změna životní situace (i pozitivní), některé potraviny, kouření a alkohol, …

Život svému nositeli ve většině případů nezkracují, ale dovedou mu ho řádně znepříjemnit. Svými projevy dopřávají nemocnému zvýšenou pozornost okolí (astma záchvaty dušnosti, ekzém svěděním a drbáním se a alergie pšikáním, slzením, svěděním,…). Toho se mohou nemocní (zvláště děti) naučit využívat ve svůj prospěch a k manipulaci druhými, aby dosáhli svého (když to přímou cestou nejde).

Přirozené reakce, které člověk potlačuje a opouští jako zbytečné a marné, najednou vypučí plnou silou na povrch a vyžádají si pozornost.

Ve fázi ataky onemocnění jako by se nemocní vzdávali své vůle a odevzdávali se do rukou druhých. Křičí tak o pomoc, ale málokdy se jim jí opravdu dostane.

A tak dál žijí v podmínkách, které je „dusí“, díky kterým by nejraději „vyskočili z kůže“, které u nich vyvolávají přehnané reakce těla, když už emocemi si reagovat nedovolí.

Řešením by bylo přijmout odpovědnost sami za sebe a nespoléhat na druhé. Změnit nevyhovující podmínky, ujasnit si, co je a co není přijatelné a na svých postojích trvat.

Bohužel, všechny 3 nemoci se projevují často už v útlém dětství a pro dětí je často neunesitelné, postavit se „dusivé lásce“ lidí, na kterých jsou bytostně závislé a které milují. Svůj submisivní postoj si přenášejí až do dospělosti, kdy už je chování silně zafixované. Proto jsou alergie, astma, atopie „neléčitelné“.

Co tedy můžeme dělat?

Především změnit svůj postoj, přijmout svoji individualitu, uvědomit si důležitost své osoby a nevzdávat se tak snadno svých práv. Za svými nároky a názory si stát zpříma, nevyužívat všelijakých úskoků a kliček (včetně zhoršení zdravotního stavu nebo hrozby záchvatu).

Dále rozhodně neuškodí změna životního stylu – vyloučit alergeny a trávit co nejvíc času na čerstvém vzduchu (v horách, u moře,…), zároveň se však přiměřeně chránit před infekčními chorobami (je to zátěž pro organismus, která může vyvolat zhoršení), dopřát si dostatek odpočinku (i přepracování stav zhoršuje), vystříhat se i emocionálního vypětí (emoce a nemoci jsou spojené nádoby) – nekoukat na horory, nehrát střílečky, nepěstovat adrenalinové sporty nebo třeba nemocného zbytečně nelekat ani „bafnutím“.

Vhodné je i upravit stravování – omezit černý čaj a kávu, rajčata, citrusy a tropické ovoce, džusy, kečup, kořeněná a kyselá jídla, mléčné výrobky, alkohol a potraviny, které vadí konkrétnímu nemocnému. Preventivně omezit lepek. O nevhodnosti kouření při oslabení energie plic (i bez něho 🙂 ) nemusím ani psát.

Několik konkrétních rad:

Alergie

Reishi – houba se silně antialergickými účinky, dávkování 10-12 tbl denně.

Gencido 5% od fy. Weleda – pro sezonní alergie (začít užívat 3 měsíce před plánovaným nástupem alergie, 1. týden 3x za týden 1 tbl, 2. týden 2x za týden 1 tbl, 3. týden opět 3 tablety celkem za týden,… U 50% nemocných se alergie už neobjeví, u 30% je slabší. V době aktivní alergie můžeme užívat 1x denně 1 tbl k potlačení projevů).

Astma

Léčba se liší podle toho, zda se jedná o akutní záchvat nebo mezidobí.

V době záchvatu se může nemocný dostat i do ohrožení života, proto je důležitá včasná pomoc:

1. uvolnit těsný oděv
  2. posadit nemocného do úlevové pozice (sed na zemi s nataženýma nohama a se zády opřenými o zeď nebo na židli s lokty opřenými o stůl a zakulacenými zády)
  3. použít sprej na astma (3 dávky a za několik minut znovu)
  4. nemocného uklidňovat (úzkost vyvolaná dušností stav zhoršuje)
  5. v případě neustupujících potíží volat záchranou službu

V době mezi záchvaty můžeme věnovat pozornost posílení plic a ledvin. Využít můžeme účinků léčivých hub (cordicepsu nebo reishi).

Dospělí si mohou připravit odvar a popíjet ho během dne jako čaj (4g ženšenu, 5 kusů jader vlašských ořechů, 5 plátků zázvoru a vody dle vlastního uvážení – vše společně svařit).

Pokud je spouštěčem pro astmatický záchvat  u dospělého stres, je zde vazba na játra a blokádu toku energie v nich. Uvolnit blokádu jater můžeme např. pomocí bylin z tradiční čínské medicíny, použítím akubodů nebo dalšími postupy.

Prospět může Hepadoron od fy. Weleda, který podporuje funkci jater – obvyklá dávka 6 tbl denně (a jako bonus zpomaluje nástup opilosti při alkoholovém dýchánku a brání následné kocovině 🙂 ).

Atopický ekzém

Zde hraje velkou roli vnější ošetření pokožky. Čím je ekzém sušší, tím lépe snáší masti, čím je vlhčí, tím víc potřebuje gely a postřiky.

Zde nabízím několik osvědčených možností ošetření problematických míst:

Skin-cup – lék z lékárny, ale není na bázi kortikoidů, pálí, ale léčí a pomáhá prodlužovat intervaly mezi atakami, nepoužívat trvale, jen jako první pomoc proti svědění.

Stibium (homeopatikum) – na krvavou, popraskanou kůži.

Aloe gel – ne u vlhkých a mokvavých ekzémů, tam nezabírá.

Koupele z dubové kůry – na vlhké a mokvavé ekzémy.

Růžové pleťové mléko od fy. Haluschka.de – zklidňuje.

Calendula esence od fy. Weleda – postřik na svědivá místa.

Samozřejmě kromě vnějšího ošetření je důležité posílit oslabené orgány. Zde nám opět může pomoci čínská medicína.

Co že nám to tedy tělo prostřednictvím alergie, astma a atopie říká?

I zde, jako u spousty dalších onemocnění, platí, že každý z nás je jedinečný, má svoji důležitost v běhu světa, dostal do vínku spoustu darů a měl by přijmout zodpovědnost za svůj život, za svá rozhodnutí.

Pokud to neuděláme, bude nás strach ze života „dusit“ a stavět do pozice, ze které bychom nejraději vyskočili, stejně jako ze svědivé kůže. Zoufalství nad neuspokojivou situací nás nutí k pláči, který si nedovolíme projevit, a který vyplave na povrch v podobě zahlenění, neboť rýma jsou potlačené slzy.

daisy-712892_640

Tak tedy s chutí do života! Nebojme se!

Jsem fyzioterapeutka zamilovaná do svého oboru, která vnímá i jeho přesah do celostního pojetí :-). Obdivuji dokonalost a moudrost lidského těla. Ráda zkoumám vztahy mezi hmotou, emocemi a duchem. V souladu s moudrostí tradiční čínské medicíny hledám cesty k pochopení životních úskalí a obnově zdraví a harmonie. Více si můžete přečíst zde >>